İngiliz Klası: Jenson Button
Bazı pilotlar vardır bulunduğu takım veyahut takım arkadaşının ağırlığı altında ezilir bazıları ise doğuştan şampiyon kumaşına sahiptir. Biz de bugün bu yazımızda yoktan var olmuş bir takımla şampiyon olmuş İngiliz pilot Jenson Button’u ele aldık, iyi okumalar.
Tarihler 19 ocak 1980’i gösterirken İngiliz Ralli pilotu John Button’un Jenson isminde bir oğlu dünyaya gelir. Babasının bir ralli pilotu olması gelecek kariyeri için büyük bir önem arz eder. Babası gibi damarlarında yarışçı kanı akan Jenson’un pistlere ilk adımı 8. yaş gününde babasının aldığı Karting aracıyla başlar. Jenson 11 yarışındayken katıldığı Britanya Cadet Karting şampiyonasında 34 yarışın tamamını kazanarak inanılmaz bir performans göstermiş ve haliyle de şampiyon olmuştur. Karting kariyerinde ayrıca 1997 Avrupa Süper Karting şampiyonasını kazanan en genç kart pilotu olarak tamamlamıştır.
Karting’de gösterdiği başarıların ardından Jenson için Formula kapıları 1998 yılında Formula Ford organizasyonuyla açılıyor. Bu organizasyonda 9 yarış kazanarak şampiyon olan Jenson kendisini şimdiki adıyla F3 şampiyonasında buldu. Promatecme takımıyla F3 sahnesine çıkan Button sezon genelinde 3 yarış kazanmış ve genel klasmanı 3. bitirirken çaylaklar arasında ise en tepede olan isim olmuştu. Sezonun sonlarında Mclaren ve Alain Prost’un sahibi olduğu Prost Peugeot takımıyla testlere çıkan Button, Williams takımından kovulan Alessandro Zanari yerine 2000 yılında F1 koltuğuna sahip olmuştu. Henüz 20 yaşında girdiği Formula 1 organizasyonuna ileride damga vuracak Jenson için ilk kayda değer başarı sezonun 2. yarışı olan Brezilya GP’sinde geldi. Yarışı 6. olarak 1 puanla kapatan Jenson bu sonuçla birlikte o zamanın puan alan genç pilotu olmuştu. Button sezon içerisinde iyi bir performans gösterip sezonu 8. sırada bitirsede takım 2001 sezonu için Kolombiyalı pilot Juan Pablo Montoya ile anlaştı. Bu anlaşma sonrası Jenson Button ise Benetton takımına kiralık olarak gönderildi. 2001 ve 2002 sezonunda Renault kimliğine bürünecek Benetton takımıyla orta sıra için iyi performanslar gösteren Jenson takım arkadaşı Jarno Trulli’ye göre daha başarılı sonuçlar almasına rağmen takım patronu Flavio Briotore 2003 sezonu için Jenson’un koltuğunu takımın test pilotu Fernando Alonso’ya teslim etti. Böylelikle Jenson için kariyerinde önemli başarılara yer edinecek takım olan Bar Honda takımı yolu gözüktü.
Honda takımı 2004 sezonunda oldukça diri bir takımdı Markalar şampiyonasını Ferrari arkasında 2. sırada bitiren Honda takımında Jenson Button Kariyerinin ilk podyumunu Malezya ve ilk pole pozisyonunu ise San Marino GP’sin de alarak kendisi ve kariyeri için yeni başarılarının adımlarını attı. Jenson sezonu toplam 9 podyumla bitirirken pilotlar şampiyonasında ise 3. sıradaydı. 2005 onun için zor bir seneydi Williams takımıyla anlaşmasına rağmen takımıyla olan anlaşmazlıkları sebebiyle Bar takımında kalan Jenson sezonu ise 9. sırada bitirdi.
Honda’nın motor tedariği sağladığı Bar takımını satın alması ise onun için yeni bir dönemin başlangıcıydı. Bu macerada ona eşlik edecek takım arkadaşı ise Ferrari’den ayrılan Rubens Barrichello olacaktı. 2006 sezonunda Honda takımı oldukça iyi bir araç yapmıştı, sezon genelinde podyma çıkan Jenson için belki de kariyerinde o zamana kadar ki en önemli an Macaristan GP’siydi. 12. sıradan start almasına rağmen yağmur altında etkileyici bir sürüş ortaya koyan Button kariyerinin ilk GP zaferini elde ederken bu zaferle birlikte Honda fabrika takımı da 1967 yılından sonraki ilk zaferini elde etmiş oldu. Gelecek sezonlarda Honda çalkantılı dönemlere girerken 2008 sezonu sonrasında takım spordan çekildiğini açıkladı.
2009 Sezonunun başlamasına çok az bir süre kala boşta kalan takım için Ross Brawn’ın çok iyi bir fikri vardı. Ross Brawn takımı satın alarak takıma Brawn GP ismini koydu, sezonun vurucu noktası ise Brawn GP aracında kullanılan çift difüzör sistemi olmuştu. Bu sistem yasaklanana kadar geçen süreçte Jenson Button şampiyona liderliğine adeta çökmüştü. Sezonun ilk 7 yarışından 6 zafer ve 7 podyum elde etmesi ise kusursuz bir başarıydı. Difüzör sisteminin yasaklanmasından sonra Red Bull pilotu Sebastian Vettel kendisine yaklaşmaya başlasa da Brezilya GP’sinde gelen 5.lik ona çok beklediği şampiyonluğu getirmişti. Şampiyon bir pilot olarak 2010 senesi için dönemin iyi takımlarından Mclaren takımıyla 3 yıllık sözleşme imzaladı. Mclaren’de ki takım arkadaşı ise Lewis Hamilton’dan başkası değildi. Takım arkadaşlığı döneminde yakın performanslar gösterseler de 2011 sezonu dışında Lewis’e diş geçiremeyen Jenson beraber çıktıkları 64 sıralama turunda ise 27-37 geride bulunuyordu. Olaylı geçen 2012 Brezilya GP’sidyle beraber kariyerinin son zaferine alan Jenson, Mclaren takımıyla 3 senelik daha sözleşme imzalamış, ancak takım eski hızından uzak bir görüntü sergilemişti. 2016 sezonunun ardından F1 sahnesinden emekli olsa da 2017 sezonunda eski takım arkadaşı Fernando Alonso’nun Indy 500 yarışı için Monaco’da yarışamayacak olması sebebiyle tek yarışlığına grid’e geri dönmüştü.
Jenson Button günümüzde aktif olarak kendi kurduğu takım olan JBEX takımıyla Extreme E serisinde yarışıyor. Bu şampiyona da eski takım arkadaşı Lewis Hamilton ve Nico Rosberg gibi isimlerinde ayrıca takımları bulunuyor.