Ayrı Bir Lig: Hamilton Verstappen Rekabeti
Uzun bir aradan sonra hasret kaldığımız kıyasıya rekabete sonunda kavuştuk. Geçtiğimiz sezon ilk 4 hafta sonunda en yakın rakibi Bottas’a bile 30 puan fark atan Hamilton’un hegemonyasını yeni sezonda da görmeye hazırlanmışken tanıdık bir sima şampiyonluk adayı olarak çıkageldi. O isim gridin en yetenekli genç pilotu olarak gösterilen Max Verstappen’den başkası değildi. İlk 5 yarışı geride bırakırken aralarında yalnızca 4 puan bulunan ikilinin sezon başında iyice yeşeren rekabetini derlediğim yazı sizlerle. Keyifli okumalar.
Rekabetin Temeli
Geçtiğimiz sezon Mercedes, en yakın rakibini bile puanlamada ikiye katlayarak gövde gösterisi yapmıştı. Ancak yeni sezonda hiçbir şey Alman takımı için eskisi kadar kolay olmayacaktı. Uygulamaya konan aerodinamik kısıtlamalardan müsebbip Gümüş oklar, hız kazanma konusunda dezavantajlı duruma düştü ve Red-Bull, McLaren gibi takımlara da rakiplerini yakalama konusunda gün doğmuş oldu. Teoride, regülasyonların Red-Bull başta olmak üzere “high-rake” yani daha büyük taban açısıyla araç üretme felsefesini benimsemiş takımlara darbe vereceği düşünülüyordu. Aksine, Mercedes gibi “low-rake” yani neredeyse eğim olmayan taban açısıyla yarışan takımların yere basma gücünde ciddi kayıplar verdiğine ve Red Bull’un da viraj çıkışlarında daha dengeli bir araca sahip olduğuna test sürüşlerinde şahit olduk. Genel anlamda test sürüşlerinden hüsranla ayrılan Mercedes için tehlike çanları çalmaya başlamış ve sezonun ilk yarışına kadar olan 7 günlük süreçte kat edilmesi gereken çok yol olacaktı. Honda motorunun da çokça gelişmesinden mütevellit RedBull da Mercedes’in hızına yetişmiş hatta favori mertebesinde görülmeye başlamıştı. Bu da Max ve Lewis gibi üst klasmanda olan iki pilotun yeni sezonda çok daha çetin bir savaş vereceğinin sinyaliydi.
Çöl Fırtınası
Yeni sezonun startı Bahreyn’de verildi. 1 haftalık arayı güzel değerlendiren Mercedes, getirdiği güncellemelerle aracın dengesini bulmuş gibi görünüyordu. Ancak bu Verstappen’i durdurmaya yetmedi. En yakın rakibi Hamilton’a karşı neredeyse yarım saniye farkla pole alan Hollandalı pilot, özgüvenli bir başlangıç yaptı. Aynı özgüveni pazar günkü starta da taşıyan Max, liderliği götüren isimdi. Ancak ilerleyen turlarda yapılan geç pitler Hamilton’a pist üstünlüğünü verdi ve Max’ın ikinci pitten çıkışı sonrası fark 8.5 saniyeye ulaştı. Farkı git gide eriten Verstappen için atak şansı 3 tur kala geldi. 2. DRS düzlüğünde rakibine yaklaşan Hollandalı pilot, 4. Virajda geçişi tamamlasa da pist sınırlarını aştığı gerekçesiyle Hamilton’a pozisyonu geri vermek durumunda kaldı ve bir geçiş şansı daha yakalayamadan yarış noktalandı.
4. Viraj Sorunsalı
Yarıştan sonra en çok tartışılan konu ise 4. Virajdaki pist limitleriydi. Daha önce de gündemde olan durumla ilgili geçtiğimiz sezonun kasım ayında alınan karara göre, herhangi bir dışarı taşma durumunda tur zamanının silinmeyeceği belirtilmişti. Ancak sürücünün kalıcı avantaj sağlama durumu oluşursa belli yaptırımların uygulanabileceği eklenmişti. Yine bu sezonki Bahreyn yarışının ilk antrenman seansı sonrası bir kural değişikliğine daha gidildi ve 4. Viraj çıkışında dışarı taşma durumunda tur zamanının değerlendirilmeyeceği iletildi. Ancak bu kural yarışı kapsamıyordu. Ta ki yarışın başlamasından 1 saat geçene kadar. Hamilton’un yarış mühendisi Pete Bonnington, pist sınırlarını aştığı gerekçesiyle yarış kontrolden birçok kez uyarı aldıklarını İngiliz pilota iletti. Bu durum Hamilton’u şaşkına çevirdi. Verstappen’in yarış mühendisinin de durumu iletmesiyle Verstappen de Hamilton’un 4. virajı kesmesine şaşırdı. Virajı kesmek yaklaşık 0,2 saniye avantaj sağlıyordu ve yarış kontrolden uyarı alana kadar Max’ın da virajı genişten alabileceğini ona iletti. Ne talihsizlik ki yarışın kaderini belirleyen atak da aynı virajın çıkışında gerçekleşmiş ve illegal olarak nitelendirilmişti. Bununla ilgili yarış direktörü Michael Masi “Bu talimat RedBull’a tamamen benim tarafımdan iletildi. Sportif kurallarda belirtildiği üzere pozisyonu geri vermelerini istedim ve onlar da bunu yaptı. Bu ceza pist sınırlarını aştıkları için değil, pist dışından başka bir aracı geçerek kalıcı avantaj sağladıkları için verildi.” ifadelerini kullandı.
İşler Kızışıyor
Sezonun ikinci ayağı İmola’da Mercedes RedBull’un hızına daha da yaklaşmış gibiydi. Sıralama turlarında Hamilton pole pozisyonunu alırken, son turunda çimlere taşan Verstappen de takım arkadaşı Perez’in gerisinde 3. Sırayı aldı. Yağmurlu başlayan yarışta Verstappen, adeta şimşek hızında kalkarak liderliği bir daha bırakmamak üzere aldı. Arkasında bulunan Hamilton yakın takibi sürdürse de Piratella virajında aracın kontrolünü kaybederek çakıl havuzuna girdi ve ön kanadını kırdı. 9. sıraya kadar gerileyen Hamilton’un imdadına kırmızı bayraklar yetişti. Yeniden başlayan yarışta epik bir yükselişle 2. sırayı yakalayan Hamilton; şampiyona liderini belirleyecek olan 1 puanı, en hızlı turu atarak cebine koydu.
Taktik Savaşları
Portekiz’de yarış haftasına Mercedes güçlü başladı. Yüzde yedi saniyelik bir farkla pole’ü takım arkadaşı Bottas’a kaptıran Hamilton, ilk çizgiyi kapatan son isim olurken Verstappen de 3. sırada yarışa başlayacaktı. Startta sıralama değişmedi. İlk turlarda gelen güvenlik aracının pite dönmesinin ardından Verstappen Hamilton’u geride bıraksa da Hamilton’un sırasını geri kazanması uzun sürmedi. Tempoyu arttıran Hamilton Bottas’ı da usta bir hamleyle geçerek liderliği perçinledi. Rakiplerine nazaran erken pit yapan Verstappen de Bottas’ı avlayarak 2. Sıraya oturdu. Perez’in en hızlı tur stratejisine cevap vermek isteyen Mercedes son turlarda Bottas’ı pite çağırdı. En hızlı turu alan Bottas’a karşılık vermek isteyen Max da son turda deneme yapsa da pist sınırlarını aştığı gerekçesiyle turu silindi ve değerli olan 1 puanı kaptırdı.
Sıkıcılıktan Uzak
Her ne kadar aracı test etme açısından önemli bir pist olsa da seyir zevki olarak genelde sınıfta kalan İspanya yarışı bu kez ezberleri bozdu. Burada 100. pole’ünü alarak tarih yazan Hamilton’un yanında start alan Verstappen ilk virajın çıkışında yaptığı cesur hamleyle liderliği yakaladı. DRS mesafesinde kalmanın zor olduğu pistte buna rağmen Hamilton mesafeyi sabit tuttu. Kalabalıkta vakit kaybetmemek için Verstappen erken pit yaparak Hamilton’a karşı avantajını güçlendirdi ve aradaki fark 6 saniyeye kadar çıktı. İnanılmaz bir pilotajla bu farkı 4 turda kapatan Hamilton, ikinci pit için bu kez erken davranan isimdi. Taktiklerin savaştığı nefes kesen mücadelede bitirici hamle bu şekilde gelmiş oldu. Tekrar pite girmeme kararı alan Verstappen’le oluşan 22 saniyelik farkı git gide eriten Hamilton, 60. turda geçişi tamamlayarak kritik bir galibiyeti hanesine yazdırdı. Galibiyetten ümidi kesilen Verstappen de en hızlı tur denemesi yaptı ve bu girişimi olumlu sonuçlandı. Böylece toplam skorda Hamilton 94, Verstappen 80 puana yükseldi.
Kartlar Yeniden Dağıtılıyor
1 senelik aradan sonra tekrar takvime katılan Monako’da, denge sorunuyla karşılaşan Mercedes ve son sektörde lastiğin aşırı ısınmasından muzdarip RedBull’un karşısına yeni bir tehdit çıktı: Ferrari. Antrenman seansları boyunca harika bir görüntü çizen İtalyan ekibi, Hamilton ve Verstappen’in bu yarışta ilk 2 sırayı kolayca cebe atmasına engel olacak gibiydi ki öyle de oldu. Sıralama turlarının kaderini belirleyecek son deneme öncesi seansı lider götüren Charles Leclerc’in, hala tartışma konusu olan kazasıyla kırmızı bayrak eşliğinde seans noktalandı ve sıralamayı Q3’te atılan ilk turlar belirledi. Bu bağlamda Verstappen ikinci, araç dengesinden şikayetçi olan Hamilton da yedinci sırada başlayacaktı. Fakat Leclerc’in yarış öncesi ortaya çıkan vites kutusu problemi onu yarış dışı etti ve Verstappen pole ’ün yeni sahibi oldu. Yarış başlamadan 1 sıra yükselen ikili, sırasını kaybetmeden ilk turları geride bıraktı. Pist üstü geçişin imkansıza yakın olduğu Monte Carlo sokaklarında, pit stratejileriyle geçiş yapmak mümkün olacaktı. Erken pitle ön sıralara yaklaşmak isteyen Hamilton’un planları suya düştü ve bir sıra daha kaybederek 7. sıraya geriledi. Kaybedecek bir şeyi kalmayan Hamilton, o kritik 1 puanı cebe atmak için bir pit daha yaptı ve en hızlı turu da alarak 7. noktaladı. Yarışı baştan sona lider götüren Verstappen de burada güle oynaya galibiyete koştu. Bu yarış sonucuyla beraber Max; Hamilton ile olan farkı kapatmakla kalmadı, kariyerinin ilk şampiyona liderliğini de 4 puan farkla burada elde etti.
İlk beş haftayı devirdiğimizde arada hala tek bir geçişle kapanabilecek bir fark ve 18 yarış var. Bu da en iyi sezon başlangıçlarını yapan ikili için her şeyin daha yeni başladığı anlamına geliyor. Bir taraftan bakıldığı zaman bu sezonun, iki taraf için de kendini kanıtlamak adına büyük bir şans olduğunu düşünüyorum. Yıllarca çok üstün bir araca oturmadan şampiyon olamayacağı düşünülen Hamilton için ve kariyerinde ilk kez şampiyonluk için savaşabileceği bir araca oturan Verstappen için. Tabii bu ikili adına kimsenin yadsıyamayacağı bir gerçek zaten vardı: ikisi de diğer pilotlardan çok üst klasmanda, ayrı bir ligdeler. Dediğim gibi; bize fragmanı izlettiler, şimdi sırada film var.
Berke AKIN