F1 Takımlarının En Başarılı Sürücüleri
Günümüzde 10 takımla devam eden, zamanında teknik olarak 32 takımlı sezonlar geçirmiş bu güzel sporun yapı taşı olan takımların tüm zamanlarının en iyi sürücülerine gelin beraber göz atalım.
Alpine/Renault: Fernando Alonso
Fernando Alonso, bir neslin büyük bir idolü ve aynı zamanda bir takımın, Renault’un, en büyük efsanelerinden kabul edilen bir adam. 2001 yılında Minardi ile piste giren Fernando, 2002 yılında Renault’a geçerek hayatını değiştirecek adımlardan birini attı. 2005 yılına kadar iyi yarışlar çıkarabilen Alonso, 2005 yılında Raikkonen ve Schumacher’ı alt ederek ilk şampiyonluğuna ulaştı. O zamanlar şampiyon olan en genç pilot rekorunu elde eden (Bu rekor Sebastian Vettel tarafından kırılmıştır.) Alonso, 2006’yı da Schumacher ile kıyasıya rekabet ederek geçiren ve sezon sonunda şampiyonluğu 13 puan farkla kazanan Alonso, sene sonunda McLaren’a geçti. Umduğunu bulamayan, üstüne espiyonaj soruşturması geçiren McLaren’dan sene sonunda ayrılıp tekrar evine, Renault’a geçti. 2008 yılını iki yarış galibiyetiyle tamamlamasına rağmen kariyerinde çok konuşulacak bir olaya imza atarak Crashgate(yazı sonunda linkini bulabilirsiniz.) faciasından sonra 1 sene daha takımda kalıp Ferrari’ye geçti. Aradan Ferrari, McLaren, Le Mans ve Amerika maceraları geçtikten sonra 2021 yılında Renault’dan Alpine adına geçen eski yuvasına geri döndü. Günümüzde hala yarışan Alonso, 1 Ağustos 2022 tarihinde Alpine’den ayrılıp Aston Martin’e geçeceğini açıkladı
Racing Point-Force India: Sergio Perez
Formula 1 kariyerine Sauber’da 2011 sezonunda başlayan Perez, kariyerine vasat bir başlangıç yaptı ve şampiyonayı 16. tamamladı. Sonraki sezonunda 3 podyum alan Perez, 2013 sezonu için McLaren ile anlaştı. 2013 sezonunda tekrar vasat performans sergileyen Perez, McLaren’den ayrılıp o zamanki adıyla Force India’ya katıldı ve Hulkenberg ile takım arkadaşı oldu. 2014’te takımın tek podyumunu Bahrein’de alan Perez, artık gitgide gelişiyor ve deneyim kazanıyordu. 2015’te sürekli puan için savaşan, eğer bir kaza olursa veya ön taraflarda DNF yaşanırsa podyum alabilecek sürücülerden biri olarak görülmeye başlandı. Sezonu Rusya GP’sindeki podyumla kapatan Perez, 2016’da 2 podyum daha yaptı. 2017 sezonunda podyum göremeyen Perez, 2018 yılında Force India, Racing Point oldu ve Perez podyumu tekrar Azerbaycan’da gördü. 2019’da da podyum göremeyen Perez, artık sürekli puan içinde bitiren ve lastik koruma konusunda çok olgunlaşmış bir sürücü olarak tanınıyordu. 2020’de ilk yarışını Sakhir GP’sinde 20.’likten 1.liğe yükselerek kazanan Perez, adını tarihe yazdırdı. 2021’den itibaren Red Bull pilotu olan Perez, günümüzde saygı duyulan 3 yarış galibi bir pilottur.
Ferrari: Michael Schumacher
Sporun en büyük ikonlarından, belki de en büyüğü, biri olan Michael Schumacher 1988’de 19 yaşında yarışmaya başladı. 1991 yılında 22 yaşında ilk Formula 1 yarışına Jordan takımı ile çıktı. Sezona Belçika GP’sinde giriş yapan Schumi, sezonun kalanını 4 sene daha geçireceği Benetton’da tamamladı. 92 ve 93 sezonlarında birer yarış kazandı, 94 ve 95 sezonlarında ise arka arkaya şampiyonluklar kazandı. 1996’da Ferrari’ye geçen Kırmızı Baron, 96 ve 97 sezonlarında diğer arabalara kıyasla çok daha teknolojik ve güçlü Williams’a boyun eğmek zorunda kaldı. 98 sezonunda ise Mika Hakkinen ile kıyasıya çekiştiler ancak McLaren üstün geldi ve Hakkinen şampiyon oldu. 99 sezonunun İngiltere GP’sinde ise Schumacher duvara 321 km/h hızla çarptı ve sol bacağını kırarak sezonun son 2 yarışı hariç kalan tüm yarışları kaçırdı. 2000 senesine gelindiğinde ise daha hırslı, daha istekli bir Schumacher vardı. Sezonu 19 puan farkla Mika Hakkinen’in önünde şampiyon bitiren Schumi için bu şampiyonluk sadece başlangıçtı. 2001 senesinde Schumacher dominasyon yıllarının ilk rahat senesini geçirmişti. En yakın rakibine 58 puan (o zamanlar 1.gelene 10 puan veriliyordu) fark atmıştı. Ancak bu 2002 senesinde yapacaklarının yanında hiç kalıyordu. Sezonun her yarışında podyumda olan ve 67 puan farkla takım arkadaşı Barrichello önünde şampiyon olan Schumi, %100 podyum oranıyla mükemmel bir seneye imza atmıştı. 2003 senesine gelindiğinde karşısına genç Fin Kimi Raikkonen çıkmıştı. Sene boyu devam eden Schumi-Raikkonen ve Ferrari-McLaren savaşının galibi şahlanan at ve Schumacher olmuştu, sadece iki puan farkla. Efsane F2004 aracının senesi olan 2004, tekrardan Schumacher’ın rahat şampiyonluk aldığı senelerden biri olmuştu. Sezonun ilk 13 yarışından 12’sini kazanan Schumacher, geri kalan yarışlarda biraz sendelese de rahatça şampiyonluğa ulaşmayı bildi. 2005’te ise karşısına yeni bir Matador çıktı: Fernando Alonso. Sezon daha çok Raikkonen-Alonso arasında geçse de Schumacher yavaşlayan ve dayanıksızlaşan Ferrarisiyle yarış kazanabildi. 2006 senesinde artık yorulduğunu medyayla sürekli paylaşmaya başlayan Schumi, sene boyunca Alonso ile kafa kafaya gitti. Seneyi Alonso şampiyon tamamlayınca Schumacher ve Ferrari ortak karar aldı ve Schumacher emekli oldu. 2010 senesinde o zamanlar yeni kurulan Mercedes’e imza atarak geri dönen Schumacher, 2013 yılında Lewis Hamilton’un Mercedes’e gelmesiyle kesin olarak emekli oldu. 29 Aralık 2013 tarihinde yaşadığı bir kızak kazasından dolayı hala yatağa bağlı yaşayan Schumacher, sporun en büyük ikonlarından biri kabul ediliyor.
Red Bull Racing: Sebastian Vettel
2007 yılında spora BMW Sauber ile giren Seb, yine aynı yılın Macaristan GP ayağında Toro Rosso’ya geçti. 2008’de Toro Rosso’nun tek galibiyeti olan İtalya GP’sini yağmurda kazanarak, aynı zamanda zamanının en genç yarış galibiyeti elde eden pilot ünvanını alarak dikkatleri üzerine çekti. Sene içindeki sürekliliği ve başarısı ise 2009’da ana takım olan Red Bull’a çıkmasıyla ödüllendirildi. 2009’da Brawn GP ve Button dominasyonuna rağmen sezonu 2. tamamladı ve 4 yarış galibiyeti elde etti. 2010 senesine geldiğimizde Seb, Webber ve Alonso şampiyonluk için kıyasıya çekişmeye girmiş, bir noktada aralarına Hamilton bile katılmıştı. Her şey son yarışa kaldığında Seb, eli titremeden 1.oldu ve şampiyonluğu 4 puan farkla aldı. O ünlü “DU BIST WELTMEISTER!” radyo sözünü duyabildik. 2011 sezonu ise Seb’in Red Bull’daki rahatça kazandığı 2 şampiyonluktan biriydi. 4 yarış kala Japonya GP’de Seb şampiyonluğunu ilan etti ve art arda 2. şampiyon oldu. 2012 sezonu ise çoğu taraftar için gelmiş geçmiş en iyi sezondur. İlk 7 yarışta 7 farklı kazanan çıkaran bu sezon, ikinci yarısında çoğunlukla Seb-Alonso kapışmasına sahne oldu. Bir ileri bir geri giden şampiyonluk Brezilya’da 6. olan Seb’e gitti ve art arda 3.şampiyonluğunu kazanmış oldu. 2013 yılı ise tarihe geçmiş bir sene oldu. Son 9 yarışın 6 tanesini polden kazanarak tarihe geçti ve 155 puan farkla şampiyon oldu. 2014’te turbo hybrid motoruna geçildi ve Mercedes dominasyonu başladı. Son 4 seneye göre vasat bir sene geçiren Vettel, hiç yarış kazanamadı ve önce Ferrari’ye, sonra da Aston Martin’e geçti.
2022 sezon sonunda emekli olacağını açıklayan Vettel, sporun hala yarışmakta olan efsaneleri arasında yerini aldı.
Mercedes: Lewis Hamilton
Sporun 2014’ten beri öne çıkan adamı Lewis Hamilton, 2007’de McLaren’de spora adım attı. Takım arkadaşı Fernando Alonso ile sıkıntılar yaşayan Lewis, Raikkonen ve Alonso’ya karşı ilk senesinde şampiyonluk savaşı verdi ve 1 puan farkla Raikkonen’e kaybetti. 2008’de geçen sene yapamadığını yapıp şampiyonluğu elde eden Lewis, 23 yaşında şampiyon olarak en genç şampiyonlardan biri oldu. 2009-2012 yıllarını yatay geçiren Lewis, 2013 yılında Mercedes’e geçerek Schumacher’ın yerini aldı. Çocukluk arkadaşı Nico Rosberg ile takım arkadaşı olan Lewis, ilk zamanlarda medyadan oldukça büyük baskı gördü. Gereksiz, sürpriz ve kötü tercih olarak adlandırılan bu geçiş, ilk senesinde gitgide doğruluğunu yükseltti. Sebastian Vettel ve Red Bull’un gölgesinde kalan Mercedes, tüm bu söylenenlerin yanlış ve yersiz olduğunu sonraki sene kanıtlayacaktı. Turbo hybrid çağına geçiş yapıldığında Lewis 67 puan farkla şampiyon olarak 2.şampiyonluğunu aldı. 2015 senesi Lewis için arada gidip gelse de Rosberg’in sıkıntı yaşadığı yarışları podyuma hatta galibiyete çevirmeyi bilerek 3.şampiyonluğunu aldı. 2016 senesinde hem pist hem Mercedes pit duvarı savaş halindeydi. Rosberg ve Hamilton aralarını bozacak derecede çekişiyor, bağları gitgide kopuyordu.Bahrein, İtalya, İspanya ve Amerika GP’lerinde kaza ve pist üzerinde yaşananlarla bu çekişme gittikçe alevlendi. Son yarışa kalan şampiyonluk hata yapmayan Rosberg’in oldu. Sene sonunda Rosberg ayrılacağını açıkladığında Mercedese yerine Valtteri Bottas’ı getirdi. 2017 senesinde çekişme artık Rosberg değil Vettel ve Hamilton arasında olmaya başladı. Güçlü W08 ve SF70H savaşı sezon ortasında daha da çetrefilli hale geldi. Sezonun ikinci yarısında Vettel hata yapmaya başlayınca Hamilton şampiyonluğa uzanan taraf oldu ve 4. şampiyonluğuna ulaşarak Vettel’i eşitledi. 2018 yılında ise birçok Ferrari taraftarı şampiyonluk bekliyordu. Seneye güçlü başlayan taraf Vettel oldu fakat Almanya GP’sindeki kazasından sonra sadece 1 galibiyet alabildi. Kazanan taraf artık 5 dünya şampiyonluğu olan Lewis olmuştu. 2019 yılında karşısında takım arkadaşı hariç güçlü bir rakip bulamayan Lewis, Schumacher’in 2001 senesine benzer bir sene geçirmişti ve 6.kez elini şampiyonluğa uzatmıştı. 2020 senesi ise bambaşka bir hikaye. Günümüze kadar yapılmış en iyi Formula 1 araçlarından biri kabul edilen W11 ile 17 yarışın 11’ini kazanan Lewis, kendine en yakın bitiren araca, takım arkadaşına, 124 puan fark atarak pazar yürüyüşüne çıkmış gibi 7. şampiyonluğunu aldı. 2021’de karşısına çıkan Verstappen’e tartışmalı bir sonla yenilen Lewis Hamilton, günümüzde hala yarışmaya Mercedes’te devam ediyor. Spordaki en büyük figürlerden biri olan Lewis Hamilton, aynı zamanda çoğu rekor açısından en başarılısı kabul ediliyor.
Umut Aygün