Formula 1’in İlk Gece Yarışında Büyük Skandal: Crashgate
2008 yılında Formula 1, Schumacher’in emekliliğinden sonra adeta yeni bir çağa girmişti. 2007 yılı için Schumacher’den boşalan koltuğa McLaren’in Uçan Fin’i Raikkonen getirilmiş; McLaren de son 2 senede Renault ile şampiyon olmuş sporun en formda ismi Fernando Alonso ile beraber takımın karting döneminden beri büyük yatırım yaptığı genç Lewis Hamilton ile anlaştı. McLaren içindeki sürtüşmeler, casusluk krizi ve büyük davalarla geçen 2007 sezonunun sonunda Raikkonen sadece bir puan farkla kariyerinin ilk ve tek şampiyonluğunu elde etti. 2008’e girerken McLaren’de umduğunu bulamayan Alonso, kendisini şampiyon yapan Renault’a ve akıl hocası Flavio Briatore’nin yanına döndü. 2008 yılında Ferrari, McLaren ve Sauber başı çeken takımlar olurken Renault üstteki takımların performansına yaklaşamıyordu. Bu süreçte Alonso bırakın galibiyet kovalamayı düzenli puan alma şansı bile bulamıyordu. Bu sancılı ve yavaş süreç sezonun sondan dördüncü yarışı Singapur’a kadar devam etti. Bu küçük Uzak Doğu ülkesi tarihinde ilk kez bir Formula 1 yarışına ev sahipliği yapıyordu ve ayrıca spora büyük bir yenilik de getirmiş oldular: Gece Yarışları. 23 virajdan oluşan 5 kilometrelik dar pistin hata payı çok ufak. Hem takımlar hem izleyenler için Singapur’un büyük heyecan ve kaosa sahne olması bekleniyordu ve bu beklenti de fazlasıyla karşılandı fakat sporun alışık olmadığı bir şekilde.
Yarış Startı ve Erken Gelen Güvenlik Aracı
Singapur’a gelirken şampiyonluk mücadelesinin iki büyük adayı Lewis Hamilton ve Felipe Massa arasında sadece 1 puan fark vardı. Sıralama turlarında da Massa polü 0.6 saniye farkla alarak pazar günkü yarışta şampiyona liderliğine oturma hesabı yapıyordu. Gridin arka taraflarında ise Renault pilotları Alonso ve Piquet 8. çizgiye yerleştiler. Yarışa başlamadan önce formasyon turunda Nelson Piquet Jr. 23. virajda spin atıp hemen aracını toparladı. Yarışın startında Massa liderliğini koruyarak ilk turu tamamladı ve gridin orta sıraları da temaslara yol açan pist üstü mücadelelerine sahne oldu. Yarışın 12. turuna geldiğimizde Alonso pite giren ilk pilot oldu ve pitten 2 tur sonra 17. virajda Piquet aracın kontrolünü kaybedip duvara çarptı. Kazadan sonra Piquet, takıma kazanın araçtaki sert lastiklerden dolayı kaynaklandığını söyledi. Bu kazayla beraber güvenlik aracı piste girdi ve o seneki kurallar dahilinde pit yolu kapandı. Pit yolu kapanmadan önce iki Red Bull pilotu Mark Webber ve David Coulthard’la beraber Rubens Barichello pite girmeyi başardı. Pit yolu kapalı olduğu sırada benzini bitmek üzere olan Rosberg ve Kubica pite girmek zorunda kaldı. Güvenlik aracı bütün araçları toplarken Barichello teknik arızadan dolayı yolda kaldı ve yarışa devam edemeyen ikinci isim oldu. Bütün grup güvenlik aracı arkasında toplandıktan sonra pit yolu açıldı ve neredeyse bütün araçlar pite girdi.
Pitte Ferrari’nin Büyük Hatası ve Yarışın Bütün Dengeleri Değişiyor
Pit yolu açılınca Ferrari pit ekibi Massa’yı ve beraberinde Raikkonen’i de içeriye aldı. Massa’ya yakıt ikmali yapılırken Brezilyalı pilot pitten erken ayrılması sonucu benzin borusu aracın üstündeyken koptu ve pit yolunun sonunda Massa kenara çekmek zorunda kaldı. Pit ekibi benzin borusunu çıkarsa da Brezilyalı pilot gridin en arkasında piste geri dönmek durumunda kaldı. Ayrıca takım arkadaşı Raikkonen de bütün bunlar olurken çok fazla vakit kaybetti ve onun da yarışı büyük ölçüde baltalandı. Olaylı pitler sonunda güvenlik aracından önce pite giren pilotlar grubun en önünde büyük bir stratejik üstünlük elde ettiler. Güvenlik aracından sonra Williams pilotu Nico Rosberg arkasındaki fazla yakıt yüklenmiş yavaş giden Trulli ve Fisichella’ya karşı hızla fark açmaya başladı. Bu ikili, gridin geri kalanını güvenlik aracından sonraki sekansta arkasında tuttu. Yarışın ilerleyen bölümlerinde Massa’ya pit alanını tehlikeli bir şekilde terk ettiği için pitten geçme cezası verildi. Güvenlik aracı periyodunda kapalı olan pit yoluna giren Rosberg ve Kubica’ya 10 saniye dur-kalk cezası verildi. Kubica, aldığı cezayla Massa’nın arkasına düştü; Rosberg ise arkasındaki pilotlara 15 saniyelik bir fark açtıktan sonra cezasını çekmeye pite girdi ve Alonso’nun arkasında 4. sırada geri döndü. Bu cezalarla beraber yarışın yeni lideri Trulli oldu.
Alonso Liderliği Alıyor ve Dominant Bir Performansla Senenin İlk Galibiyetini Alıyor
Yarışı ilk iki sırada götüren Trulli ve Fisichella ikilisi pite girdikten sonra Alonso yarışın yeni lideri oldu ve arkasındaki Rosberg’e karşı fark açmaya başladı. Bu ikiliden ilk başta Rosberg pite girip 7. sırada döndü ve Alonso da ikinci ve yarıştaki son pitinden sonra Coulthard ve Hamilton ikilisinin hemen önünde piste lider olarak geri döndü. Yarışın son bölümlerinde Adrian Sutil 18. virajda bariyerlere çarpınca yarışa ikinci kez güvenlik aracı dahil edildi ve yarışın bitimine 9 tur kala güvenlik aracı sahneyi tekrardan pilotlara bıraktı. Yarışın geri kalanında Alonso hata yapmadan son turları tamamladı ve 61 turluk olaylı yarışta damalı bayrağı ilk gören pilot oldu. Renault ve Alonso bununla beraber senenin ilk galibiyetini elde etti. Podyumun geri kalanını Rosberg’le beraber şampiyona lideri Hamilton tamamladı. Bu sonuçlarla beraber Hamilton puan farkını 7’ye çıkarıp son 3 yarışa büyük bir avantajla girdi. Takımlar şampiyonasında da McLaren puan alamayan Ferrari’nin önüne 1 puanla geçmeyi başardı.
1 Sene Sonra Gelen İtiraf ve Skandalın Ortaya Çıkışı
2009 sezonunda Renault, performansı beğenilmeyen Nelson Piquet Jr. ile sezon ortasında yolları ayırıp Romain Grosjean ile anlaştı. Piquet takımdan ayrıldıktan sonra Renault’un Piquet’e yarışın 14. turunda kasti bir şekilde kaza yapması için emir verdiğine dair iddialar ortaya çıkmaya başladı. Bu iddialar üzerinde FIA soruşturma başlattı ve Piquet, ifadesinde takım patronu Flavio Briatore ve yarış mühendisi Pat Symonds tarafından kazayı planladıklarını belirtti. FIA soruşturmasının ardından Renault’u komplo ve yarışa şike karıştırma suçlarından 21 Eylül 2009 tarihinde Paris’te FIA Dünya Motorsporları Konseyi karşısına çıkmasına karar verdi. Renault ve Flavio Briatore, Piquet’nin asılsız açıklama yaptığı iddiasıyla yasal yollardan haklarını arayacaklarını belirtseler de Renault kısa bir süre sonra suçlamaları kabul ettiğini; Flavio Briatore ve Pat Symonds ile yollarını ayırdığını duyurdu. 21 Eylül’deki duruşmada Renault’un 2008 sezonundan diskalifiyesiyle beraber Flavio Briatore’nin spordan süresiz olarak yasaklanmasına; Pat Symonds’a ise 5 yıllık bir uzaklaştırma kararı verildi. Briatore ve Symonds için verilen karar Fransız mahkemesi tarafından düşürülse de bu ikili spora geri dönmeme adına karar aldılar. 2011 yılında ise Symonds, Virgin Racing’e teknik görevli olarak geri dönerken 2022 yılında da Briatore spor elçisi olarak Formula 1’e geri döndü. Bu olaydan aldığı galibiyetle en karlı çıkan isim Fernando Alonso ise ifadesinde olayla ilgili bir bağının bulunmadığını belirtti ve kendisi hakkında herhangi bir karar alınmadı. Piquet’nin piste soktuğu güvenlik aracının ardından pitte yakıt borusuyla sıkıntı yaşayan Felipe Massa, 2014 yılında verdiği bir demeçte Alonso’nun bütün bu olan bitenden haberinin olduğunu düşündüğünü söylese de bu iddialar hiç bir zaman doğrulanamadı.
Ahmet Berke Köse