Sprint Yarışı Nedir?
Herkesin bildiği üzere Formula 1 yıldan yıla gelişim gösteriyor ve bunun yanında yarış formatında ve araçların yapısında değişikliklere gidiyor. 2011 yılında Drs’nin gelmesi ve 2018 yılında Halo’nun araçlara yapısal anlamda gelmesi güvenlik ve rekabet bazında büyük değişikliklerdi. 2022 yılında gelecek olan yeni taban sistemi de rekabeti arttıracak yeni bir etken olarak görülüyor.
Formula 1 yönetimi yavaş yavaş araçların yapısı dışında Formula 1’in formatında da değişikliklere gitmeye başladı. Bu yılın başında açıklanan “Sprint Yarış” kavramı ile belki de yeni bir döneme giriş yapmış olduk. Peki nedir bu Sprint yarış?
Bu sezonun başında Formula 1’in açıkladığına göre Britanya, İtalya ve bir sorun olmazsa Brezilya’da (Bir sorun çıkarsa F1’in seçeceği başka bir pistte) bu sistem ilk defa uygulanacak. Formula 2 gibi alt serilerden aşina olduğumuz bu sistemin formatını sizin için anlatıyoruz.
F1’in açıkladığına göre bu 3 pistte gerçekleşecek yarış hafta sonlarında Cuma günü ilk olarak 60 dakikalık 1. Serbest Antrenman ile start alacağız. Sonrasında ise normalde Cumartesi günü olması gereken sıralama turları ile grid belirlenecek. Sıralama turları her zaman olduğu gibi Q1, Q2 ve Q3 şeklinde aynı şekilde olacak. Ama bu grid Cumartesi günü yapılacak olan Sprint yarışının sıralamasını belirleyecek.
Cumartesi günü 2.antreman turları ile start alacak. Sonrasında ise 100 km’lik, yaklaşık 17 turluk bir sprint yarışı düzenlenecek. Bu yarışta herhangi bir lastik seçimi zorunluluğu olmayacak, herkes istediği set lastikle yarışabilecek. Pitlere ise sadece isteyen takımlar girecek, bu konuda da bir zorunluluk bulunmuyor. Bu yarışı ilk 3 de bitiren pilotlara sırasıyla 3, 2 ve 1 puan verilecek, Takımlar ve pilotlar kupa almayacak ama ilk 3’de yer alan pilotlara eski yıllarda gördüğümüz galibiyet çelenklerinden takılacak. Bu 3 pilot pistteki taraftarların önünde geçiş törenine çıkacak. Yarışın sonucu Pazar günü olacak gerçek yarışın gridini belirleyecek. Bu yarışı kazanan pilot ise hafta sonunun pole pozisyonu sahibi olacak.
Pazar günü için bir değişiklik olmayacak, her zaman izlediğimiz klasik yarış formatına göre bir yarış olacak. Önceki formata göre tek farkı bu yarışta tüm pilotlar istedikleri set lastik ile yarışa başlayacak
YENİ FORMATIN OLUMLU YANLARI
Bu yeni eklenen sistemin yanında getirdiği olumlu yanlar da olacak. Örneğin tek tur performansı kötü olan ama yarış temposunda iyi olan takımlar sıralama turlarında sıkıntı yaşasa da bunu sprint yarışta telafi edebilecek ve Pazar günü olacak yarışta daha önde olabilecek. Bunun yanında yaklaşık 20 tur boyunca bitmeyen bir çekişme görmek çoğu Formula 1 seyircisine seyir zevki yaşatacaktır.
YENİ FORMATIN OLUMSUZ YANLARI
Bildiğiniz üzere Formula 1 araçlarının motorları yaklaşık olarak 5 yarış dayanabiliyor. Yeni bir yarış getirmek ve 20 tur boyunca maksimum performansta motorları zorlamak akımları epey zora sokabilir. Sprint yarışının startında ve lastik lastiğe mücadelelerde olabilecek kazalar ise takıma maddi bir yük teşkil edecek.
Bu hafta sonu Silverston’da ilk defa göreceğimiz bu format umarız ki Formula 1’i daha keyifli bir hale getirir. Peki, siz bu yeni sistem hakkında ne düşünüyorsunuz?
Silverston Seans Saatleri şu şekilde olacak;
CUMA
- 1.Antreman Seansı 16.30 (60 Dk.)
- Sıralama seansı 20.00 (Q1, Q2 ve Q3)
CUMARTESİ
- 2.Antreman Seansı 14.00 (60Dk)
- Sprint Yarış 18.30 (100km, yaklaşık 17 Tur)
PAZAR
- Yarış 17.00 (Klasik format)
İZZET EMİR TÖNGÜ